Radyo Maryja - Radio Maryja

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Radyo Maryja
Tür Lux Veritatis Vakfı'nın yüzde yüz iştiraki
Sanayi Radyo yayını
Kurulmuş 8 Aralık 1991
Merkez Toruń , Polonya
Kilit kişiler
Tadeusz Rydzyk - Kurucu ve Yönetici;
Jan Król - Müdür Yardımcısı
İnternet sitesi radiomaryja .pl

Radyo Maryja [ˈRadjɔ maˈrɨja] , dinsel ve politik, sosyal açıdan muhafazakar bir Polonya radyo istasyonudur. Redemptorist Tadeusz Rydzyk tarafından 9 Aralık 1991'de Toruń , Polonya'da kuruldu . "Maryja" adı, Meryem Ana'ya atıfta bulunan "Meryem" adının geleneksel bir Lehçe biçimidir .

Programlama ve izleyici

Radio Maryja'nın programları, istasyonun haber ajansının yayınlarından ; tespih , breviary ve İlahi Merhamet Şapeli'nin sık sık resitalleri ; için unction Częstochowa'nın Siyah Madonna ; Katolik Kilisesi'nin İlmihali üzerine tartışmalar ; Kütlenin günlük iletimi ; papalık gezilerinin kapsamı; ve sosyolojik ve politik programlar. Feminizme , eşcinsel haklarına , Avrupa'nın, Orta Doğulu mültecilerin ve AB'nin "İslamlaştırılmasına" karşı konumlar alır ve sosyal muhafazakarlığı teşvik eder.

Radio Maryja'nın seyircisinin çoğunlukla kırsal kesimden ve yaşlı dinleyicilerden oluştuğu biliniyor. İstasyon, "milyonlarca dinleyicisi" olduğunu söylüyor; pazar araştırması günde yaklaşık 1,2 milyon kişiyi gösteriyor. İstasyon, Polonya'daki yetişkinlerin% 10'undan fazlası tarafından dinlendiğini tahmin ediyor; Radio Track'in Polonya'nın tamamı için yaptığı en kapsamlı pazar araştırması (Haziran – Temmuz 2005)% 2,5'lik bir "dinleme süresinin payını" göstermektedir.

The Economist , "Polonya'daki kilise, genellikle siyasete yakın bir şekilde dahil olmalarına karşı çıkan Vatikan'a sadık olanlar ile radikal bir yayıncı olan Radio Maryja ile bağlantılı enerjik muhalifler arasında bölünmüş durumda. Bu, bir zamanlar Polonyalıların yabancılaştığı duygularını dile getiren büyük bir nüfuza sahipti. ülkenin canlı, materyalist iş kültürü ve ahlaki normlardaki çürüme. Ancak Radio Maryja'nın dinleyicileri son on yılda tüm mevcut dinleyicilerin% 2'sini geçmeyecek şekilde küçüldü. "

Mülkiyet ve finans

Radyo Maryja merkezi Torun .
Giennadij Jerszow 2014 tarafından Radio Maryja merkezinin önünde John Paul II heykeli .

İstasyon Varşova Eyaleti , En Kutsal Kurtarıcı Cemaatine aittir ve izleyicilerinden gelen bağışlarla finanse edilmektedir. Bu, çoğu radyo istasyonunun kamu tarafından finanse edildiği veya reklam gelirlerine bağlı olduğu Polonya'da alışılmadık bir özelliktir. Kutsal Makam ile Kilise'ye belirli ayrıcalıklar tanıyan bir konkordato nedeniyle , Radio Maryja, Kilise tarafından işletilen olarak görüldüğü için normal muhasebe kurallarına bağlı değildir. Bu nedenle, Radio Maryja'nın finansmanının veya işletmelerinin kesin kaynaklarını ifşa etmesi gerekmiyor ve vergi ödemiyor. Radyo Maryja bunun finanse olduğunu ifşa etmiştir Jan Kobylański , bir Uruguay merkezli milyarder tarafından Edward Moskal , başkanı Polonya Amerikan Kongresi'nde .

Şubat 2011'de, Toruń yerel bölge mahkemesi Fr Rydzyk'e 3,500 zloti para cezası verdi ve Radio Maryja yayınlarını televizyon kanalı Telewizja Trwam için para toplamak için yasadışı olarak kullandığını tespit etti ; Sosyal ve Medya Kültürü Üniversitesi; ve Fundacja Lux Veritatus tarafından yürütülen bir jeotermal sondaj projesi . Fr Rydzyk, kararı "adaletsizlik" olarak nitelendirerek kınadı ve Polonya hukukunun "doğal hukuka aykırı" olduğunu söyledi. Bugüne kadar para cezasını ödemeyi reddetti. Ağustos 2012'de, bir Hukuk ve Adalet milletvekili ve Rydzyk'in yakın müttefiki olan Anna Sobecka , yetkisi olmamasına rağmen para cezasını kendi cebinden ödemek için başvurduğunda siyasi bir tartışma çıktı . Toruń bölge mahkemesi, polisten onun eylemini soruşturmasını istedi. 2012'nin sonlarında Radio Maryja, Ulusal Yayın Konseyi tarafından “gizli reklam” nedeniyle para cezasına çarptırıldı .

Radio Maryja ile ilgili kuruluşlar arasında televizyon istasyonu Trwam ("I Persist"); günlük gazete Nasz Dziennik ("Bizim Günlüğümüz "); Nasza Przyszlosc ( "Our Future") Vakfı; Lux Veritatis Vakfı ( "Gerçek Vakfı Işık"); ve Toruń'daki Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej ("Sosyal ve Medya Kültürü Koleji").

Eleştiriler ve tartışmalar

Radio Maryja birçok tartışmaya yol açtı ve hem Polonya'da hem de yurtdışında sık sık eleştiriliyor. Polonya Piskoposluğunun eski genel sekreteri Piskopos Tadeusz Pieronek , Radio Maryja'nın "gerçek ve büyüyen bir sorun" olduğunu söyleyerek, istasyonun "Hıristiyanlık hakkında daha az bir görüş sunduğunu", yani "son derece uzlaşmacı ve utanç verici, hasta ve tehlikeli olduğunu" sözlerine ekledi. . "

Dini kurumların tepkisi

Kutsal ile, istasyon konusundaki endişelerini dile episcopate "siyasi yayın" yapan yaklaşık Polonya uyarı Radyo Maryja. Kardinal Stanislaw Dziwisz ait Kraków'da ve ülkenin ardından Primat Kardinal Józef Glemp , adam çağırdılar Fillerini istasyonuna karşı derhal harekete geçmesi için. 2002'de Primat, Radio Maryja'ya başpiskoposluğundaki operasyonlarını kapatmasını emretti. Basın yorumcuları bir bölünmenin olabileceğini öne sürdüler , ancak bir grup Polonyalı piskopos "gerçekle hiçbir ilişkisi olmadığını" söyledikleri bu spekülasyonları reddetti. 2005 yılında Kardinal Józef Glemp, Radio Maryja'nın Kilise'de bir sürtüşmeye neden olduğunu söyledi.

2006 yılında, Polonya'daki papalık nuncio , Başpiskopos Józef Kowalczyk , Polonyalı piskoposlara "bazı yayınların neden olduğu zorlukların ve Radio Maryja'nın sunduğu görüşlerin üstesinden gelmek için" yardımlarını istediğini yazdı. Ayrıca, "yasadışı veya Kilise'ye zarar veren" faaliyetlere karşı yaptırımlar konusunda uyardı. Resmi Vatikan web sayfasına göre, "Redemptorist Fathers tarafından düzenlenen ülke çapında bir radyo sistemi olan Radio Maryja, Müjde'yi yaymaktan çok riskli siyasetin yayılmasına daha fazla dahil oldu ." Papa 16. Benedikt, Radyo Maryja'yı siyasetle uğraşmayı bırakması konusunda uyardı.

Polonyalı piskoposlar, yaşlı kırsal yoksulların birincil dinleyicileri arasındaki önemli etkisi göz önüne alındığında Radio Maryja konusunda bölünmüş durumda. Bazı piskoposlar Radio Maryja'yı Katolik Kilisesi'nin resmi öğretisiyle bağdaşmayan fikirleri yaydığı için eleştirirken, diğerleri istasyona destek veriyor. Eleştirmenler, Polonyalı piskoposların uzun süredir Radio Maryja konusunda bölündüğünü söylüyor.

Lech Walesa , Nobel Ödüllü ve Polonya eski cumhurbaşkanı liberal Katolik haftalık dergisinde bir 2013 makaleye göre "kendisini bir Katolik istasyon gördüğü takdirde yalan" Radyo Maryja belirtti Tygodnik Powszechny aittir ITI Group , Polonya'daki kilisenin hastalıklarının nedeni Radio Maryja'dır.

Antisemitizm iddiaları

Göre Anti-Defamation League ve diğer eleştirmenler, radyo destekledi milliyetçiliği ve antisemitizmi kurulduğu günden beri. Radio Maryja aleyhindeki anti-Semitizm suçlamaları, istasyonun dünya çapında dikkatini çekti.

Ocak 2000'de, Radyo Maryja Ryszard Bender, bir tarihçi arasındaki bir röportaj yayınlandı Lublin Katolik Üniversitesi ve Dariusz RATAJCZAK , bir mahkum Holokost inkarcısı söyledi Auschwitz bir çalışma kampı ziyade bir oldu imha kampı .

Nisan 2006'da, ünlü Polonyalı deneme yazarı Stanisław Michalkiewicz - Telewizja Trwam'da önemli bir şahsiyet - Gazeta Wyborcza'da " Yahudiye'den gelen adamların ... bizi arkadan şaşırtmaya çalıştığını " belirterek ve Dünya Yahudi Kongresi'ne atıfta bulunduğu bildirildi. " Holokost Endüstrisinin ana firması " olarak.

Temmuz 2007'de 700'den fazla Polonyalı Katolik aydın, gazeteci, rahip ve aktivist, Radyo Maryja'nın Yahudi karşıtı açıklamalarını kınayan bir kamuya açık protesto mektubu imzaladı. Polonya Medya Etik Kurulu, istasyonun Yahudilere yönelik "zayıf şekilde belgelenen suçlamalarını" "ilkel anti-Semitizm" olarak nitelendirdi ve Radio Maryja'yı kınadı.

ABD Dışişleri Bakanlığı'nın 2008 tarihli bir raporuna göre, "Radio Maryja, Avrupa'nın en bariz biçimde Yahudi karşıtı medya mekanlarından biridir." Avrupa Konseyi'nin bir raporu, Radio Maryja'nın "birkaç yıldır açıkça antisemitizmi kışkırttığını" belirtti.

2011'de Polonya Yayın Otoritesi Komisyonu, Radio Maryja ile ilgili iki programı inceledi ve istasyonu antisemitik açıklamaları ve " milliyetçi ırkçılık " nedeniyle kınadı . Simon Wiesenthal Merkezi Radyo Maryja olduğu iddia edilen Yahudi karşıtı ifadeleri kınayan bir dilekçe başlattı.

Ocak 2017'de ABD'de İftira Karşıtı Lig tarafından yayınlanan bir rapor, Radio Maryja'yı "25 yıllık anti-Semitizm" ile suçladı.

2017'de Rydzyk - From The Depths vakfının başkanı Jonny Daniels'ın yardımıyla - Knesset Başkan Yardımcısı Yehiel Bar ve İsrail İletişim Bakanı Ayoub Kara da dahil olmak üzere bir grup İsrailli politikacıyı, Radyo Maryja anma törenine davet etti. Torun şehri "Anma ve Umut" temasına adanmıştır. Etkinlik, Yeni Evangelizasyonun Yıldızı Meryem Ana Tapınağı'nda ve Aziz John Paul II Tapınağı'nda bulunan Anma Şapeli'nde yapıldı ve görünüşte Dünya'da Yahudileri Alman ölüm kamplarından kurtaran Polonya Milletler Arasında Dürüst Olanları onurlandırmak için düzenlendi. Savaş II.

İsrail heyetinin ziyareti, delegasyon üyelerini Radio Maryja'nın ve yöneticisinin uzun antisemitizm geçmişine göz yummakla suçlayan başta İsrail medyası olmak üzere bazı yorumcular tarafından güçlü bir saldırıya uğradı.

Siyasete katılım

Polonya'nın eski Başbakanı Jarosław Kaczyński , Andrzej Lepper , Roman Giertych ve Zbigniew Ziobro gibi diğer sağcı ya da aşırı sağcı politikacılar gibi Radio Maryja'nın daimi misafiriydi . Kutsal Makam, istasyonun muhafazakar partilere yaptığı hizmetin farkına vardığında, "siyaseti bırakmasını" talep etti. Fr Rydzyk'in kendisinin bir parti kurup kurmayacağı sorulduğunda , Piskopos Pieronek bir rahibin siyasi bir örgüt kurmasını hayal edemediğini söyledi. Pieronek, Hitler'in " Gott mit uns " sloganıyla siyasi amaçları için de dinden yararlandığını söyleyerek bir benzetme yaptı .

Radio Maryja, Polonya'nın 2004 yılında Avrupa Birliği'ne katılmasına şiddetle karşı çıktı . İstasyon , Lech Kaczyński ile birlikte Polonya'da ve Avrupa'da idam cezası uygulamaya çalışan Hukuk ve Adalet partisinin siyasi programını tanıttı . Ölüm cezasına verilen destek, Roma Katolik Kilisesi'nin ana akım öğretileriyle güçlü bir tezat oluşturuyor.

Şubat 2006'da Hukuk ve Adalet diğer iki siyasi parti ile önemli bir anlaşma imzaladı. Polonya basınının öfkesine , imza sırasında sadece Rydzyk ve Telewizja Trwam'dan - seçim sırasında Hukuk ve Adaleti aktif olarak destekleyen - gazetecilerin odaya girmesine izin verildi. Polonya Ulusal Yayın Konseyi Başkanı Elżbieta Kruk, Hukuk ve Adalet üyesi Polonya Cumhurbaşkanı Lech Kaczyński tarafından atandığı için bu şikayetlerle ilgili olarak hareket etme yetkisi olmadığını belirtti . Eleştirmenler, hükümetin, Hukuk ve Adalet'in siyasi temelinin önemli bir bölümünü oluşturan Radio Maryja'nın sadık dinleyicisini yabancılaştırmaktan korktuğunu iddia etti .

Mart 2006'da, Polonyalı edebiyat eleştirmeni ve televizyon kişiliği Kazimiera Szczuka , kızın tekerlekli sandalye kullandığını bilmeden, Radio Maryja'da sık sık dua okuyan bir kızı hicvetti. Szczuka'nın kamuoyu önünde özür dilemesine rağmen, Polonya Yayın Kurulu onu "engelli bir kişiye hakaret ve diniyle alay etmekten" suçlu buldu. Göründüğü istasyon 125.000 dolar para cezasına çarptırıldı; Polonya basınına göre, Konseyin şimdiye kadar verdiği en yüksek para cezası. Konseyin tek muhalif üyesi Wojciech Dziomdziora, Radio Maryja'nın Hukuk ve Adalet ile bağlarının Szczuka'nın cezasının "gerçek sebebi" olduğunu öne sürerek, Szczuka'nın ağır para cezasını ödemesine, Radio Maryja'nın ise diğer dinleri kötülemesine izin verildiğine dikkat çekti. cezasızlık.

2006'daki uluslararası eleştirilerin ardından, Holy See'nin Varşova Nuncio'su Başpiskopos Józef Kowalczyk , istasyonların siyasete katılımıyla ilgili olarak, Polonyalı piskoposları istasyonun “kamusal alanın uygun özerkliğine” saygı göstermesini sağlamaya çağırdı. Polonya'nın piskoposlar konferansı, Radio Maryja'daki yeni bir program konseyinin kısmi kontrolünü üstleneceği bir anlaşma oluşturdu.

Eylül 2012'de Radio Maryja ve TV Trwam bir "Polonya uyandı!" Merkezci hükümetin sözde her iki istasyonu da ülkenin dijital televizyon multipleksine dahil etmeyerek susturma girişimini protesto etmek için Hukuk ve Adalet ile gösteri . Gösteri, istasyonun yüksek rütbeli Katolik din adamlarının siyasallaştırılmış mesajına yönelik yeniden eleştirilere yol açtı. Avrupa Topluluğu Piskoposlar Konferansları Komisyonu başkan yardımcısı Piskopos Piotr Jarecki, bir röportajda istasyonların eylemlerinin "Kilise doktrinine uygun olmadığını" söyledi ve " tehlikeli bir kafa karışıklığı ve kargaşa yolu. "

Başkan Lech Kaczyński ve eşi hakkında açıklamalar

2007'de Polonyalı ilk hanımefendi Maria Kaczyńska , Uluslararası Kadınlar Günü için elli kadın gazeteciyle bir araya geldi ; Kadınlar, Polonya'nın halihazırda katı olan kürtaj yasalarının sıkılaştırılmasını protesto etmek için bir bildiri imzaladılar. Rydzyk, toplantıyı " fosseptik " olarak nitelendirdiğinde tartışmalara neden oldu . Daha sonra Wprost haber dergisi , Rydzyk'in Kaczyńska'yı " kendi kendine ötenazi yapması gereken bir cadı" olarak adlandırdığı bir konferanstan bir kayıt yayınladı . Ayrıca, Başkan Lech Kaczyński'nin onu "aldattığını" ve ona "Yahudi lobisinin baskısına boyun eğmiş bir dolandırıcı" dediğini söyledi . Rydzyk, kasetlerin üzerinde oynandığını ve hikayenin "hayali" olduğunu söyledi.

Başpiskopos Jozef Michalik, Radio Maryja'nın yönetmenine karşı herhangi bir disiplin cezası uygulanmayacağını söyledi: "Bir kişiyi tek bir ifadeyle veya bazı nezaket eksikliği nedeniyle yargılayamazsınız."

2012 yılında, Masonluğu uzun süredir eleştiren Radio Maryja, iki yıl önce Başkan Kaczyński'yi öldüren uçak kazasının - "diğer birçok eylemin" yanı sıra - Hukuk ve Adalet partisine karşı Masonik bir komplonun sonucu olduğunu söyleyen bir röportaj yayınladı .

Destekçiler ve eleştirilere tepkileri

Kanal meraklıları, Radio Maryja'nın " karalama kampanyası " yürüten medyanın hedefi olduğunu ve kanalın ilettiği bağnaz açıklamaların çok nadir olduğunu ve çalışanlardan çok dinleyicilerinden kaynaklandığını söylüyor. Jarosław Kaczyński'nin eski kabinesi Radio Maryja'yı açıkça destekledi. Aralık 2006'da Kaczyński , Radio Maryja'nın 15. yıl dönümü kutlamalarına katıldı ve istasyonu bir "rahatlık ve umut" kaynağı olarak övdü.

Radyo Maryja'ya destek , istasyonla ilgili olan "Nasz Dziennik" te sık sık dile getiriliyor .

Ayrıca bakınız

Referanslar

Dış bağlantılar